سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پته گمرکی چیست

 

ترخیص کالا از گمرک قوانین خاص خود را دارد که نیاز است شخصی که به این امور تسلط دارد به آن بپردازد. این شخص را معمولا ترخیص کار می گویند که در مطالب قبلی درباره اینکه ترخیص کار گمرک کیست؟ صحبت کردیم. اما در این مقاله می خواهیم شما را با تپه گمرکی آشنا کنیم که یکی از سریع ترین راه ها ترخیصکالا است

برای ترخیص کالا یکسری کارها باید انجام شود که به مجموعه ا« ها تشریفات گمرکی می گویند و تپه گمرکی نیز یکی از همین تشریفات است. مسافرانی که ارزش محموله آنها تا هزار دلار است می توانند از این روش استفاده کنند، بدون اینکه به امور گمرکی و تشریفات مورد نیاز برای ترخیص کالای خود بپردازد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را مفهوم تپه گمرکی آشنا کنیم.

تعریف تپه گمرکی

اسنادی که برای خروج از گمرک بدون ثبت کالاارائه می شود را پته گمرکی می گویند. به عنوان مثال کالاهای وارداتی که تجاری نباشند و باری موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند و تعداد و ارزش آنها در لیست تجاری قرار نمی گیرد را میتوان تحت عنوان پته گمرکی ترخیص کرد.

ترخیص کالا با پته گمرکی یکی از سریع ترین راه ها برای خروج کالا از گمرک بلافاصله پس از دریافت صورتحساب انبار و اخذ مجوزهای لازم است. شما می توانید با اخذ مجوزهای لازم کالای خود را از گمرک ترخیص کرده و به سرعت و تنها پس از چند ساعت به دست مشتریان برسانید.

به طور کلی، این مجوز سندی است که برای پاکسازی کالاهایی با ارزش و وزن کمتر استفاده می شود و کارخانه یا کارگاه تولید را جابجا می کند. طبق قوانین ایران، این روش برای کالاهای تا سقف 1000 دلار و وزن حدود 500 کیلوگرم قابل استفاده است و در برخی موارد مسافران نیز از آن برای تمیز کردن چمدان خود استفاده می کنند

تفاوت بین انواع اسناد ترخیص کالا

گواهی ترخیص کالاهای تجاری یا گرین کارت و مجوزهای صادر شده برای کالاهای غیرتجاری مانند تپه گمرکی دو نوع سندی است که برای ترخیص کالا از گمرک وجود دارد. بد نیست بدانید که گرین کارت مجوزی است که گمرک برای ورود کالاهای تجاری به سازمان مربوطه صادر می کند و تپه گمرکی یکی از سریع ترین راه ها برای ترخیص کالاهای غیرتجاری با مقداری فرایند ترخیص کالامانند تهیه اظهارنامه و ثبت سفارشات بار EPL در سیستم.

انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص کالاهای تجاری فرآیندی طولانی و پیچیده است که مدارک لازم مانند قبض بارنامه، فاکتور و اظهارنامه گمرکی به امضای روی کاغذ سبز توسط کارشناسان گمرک نیز الزامی است. پس از اخذ مجوز سبز و امضاء توسط مرجع ذیربط می توانید آن را به انبار گمرک ارائه و نسبت به دریافت بیجک اقدام نمایید.

چه کالاهایی مشمول پته گمرکی هستند؟

کالاهایی که از نظر ارزش، تعداد، حجم و وزن تجاری حساب نمی شوند و به صورت نمونه وارد کشور شده اند با استفاده از پته گمرکی قابل ترخیص هستند. همچنین برای بار مسافری که دارای محدودیت اقتصادی خاصی است، مجوز خروج بار مشابه بلیط صادر می شود.

علاوه بر این، صاحب محصولاتی که فاقد کمیت و ارزش تجاری بوده و برای مصرف در کارگاه تولیدی وارد کشور شده اند، می توانند نسبت به اخذ مجوزهای لازم جهت ترخیص کالاهایی که پته غیرتجاری روی آنها وجود دارد، اقدام نمایند. اعتبارنامه های سازمان گمرک توجه به این نکته ضروری است که از آنجایی که در گمرک غیرتجاری شناخته می شوند، نیازی به تهیه اظهارنامه و کارت بازرگانی ندارند.

افراد عادی در صورت ممنوعیت و غیر تجاری بودن کالا، کالاهای وارداتی به ارزش کمتر از 1000 دلار و مؤسسات دانش یا شرکت های تولیدی حداکثر تا سقف 2000 دلار، امکان ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی را دارند. همچنین با استفاده از این مجوز برای قطعات یدکی ماشین آلات می توان تا 20000 دلار را بدون سفارش ترخیص کرد.

ارزش و حجم کالا برای ترخیص با پته گمرکی چقدر است؟

هیچ مقدار حداکثر خاصی برای استفاده برای این روش وجود ندارد. پته در واقع نوعی مجوز گمرکی است که حاوی اطلاعات مختصری از اظهارنامه است و به نوعی با اظهارنامه گمرکی ادغام می شود. طبق ماده 40 قانون گمرک، اثاثیه مسافر، سوغات، هدایا و نمونه های بازرگانی با احراز اعتبار گمرکی از این طریق به سرعت ترخیص می شود.

حداکثر ارزش قابل صدور برای پته توسط کارشناسان گمرک مشخص می شود و معمولاً به عواملی مانند زمان و تشخیص گمرک بستگی دارد. در برخی موارد، برای نمونه های تجاری، امکان ترخیص کالا از پت برای اقلامی به ارزش بیش از 200 دلار نیز وجود دارد. بنابراین به طور کلی به اعتبار سازمان گمرک بستگی دارد.

نحوه صادر کردن پته گمرکی

ترخیص کالا از طریق پته بدین صورت است که هنگام ورود کالا به گمرک باید قبض انبار کالا به همراه نامه به همراه ضمیمه آن به اداره مربوطه تحویل داده شود و دستورات لازم رعایت شود. بعد از پرداخت عوارض گمرکی از قبیل هزینه ورودی و هزینه پس از انجام  مراحل گمرکی و تشریفات گمرکی به مدیر بخش مربوطه ارسال می شود تا با تایید وی فرآیند خروج کالا را آغاز و به پایان برساند.

با ارائه مدارک لازم، پرداخت هزینه، مراجعه به مسئول مربوطه و اخذ موافقت وی، کالا جهت بررسی گمرکی و تایید صحت اطلاعات و نوع کالا به ارزش‌گذار ارائه می‌شود. ، می توانید کالا را به مقصد مورد نظر خود ارسال کنید.